Szájhigiéniás kezelések a fogászatban

A jó szájhigiénia alapfeltétel ahhoz, hogy eredeti fogainkat a lehető legtovább megtartsuk. Ugyan napjainkban a fogpótlási lehetőségek rendkívül széles tárháza áll rendelkezésünkre, a saját fogak megtartása meglehetősen fontos.

Fogfehérítés

Napjainkban egyre nagyobb az igény a tökéletes mosoly és fehér fogak iránt, mely ápolt külsőt kölcsönöz és megerősíti az önbizalmat.

Fogaink színét nem csak a genetika, hanem bizonyos ételek és italok is befolyásolják.

A teák, a kávé, és a borok mellett bizonyos gyógyszerek és a dohányzás is károsan hat fogainkra, miközben az ételmaradékokból és baktériumokból képződő lepedék idővel sárgásbarna színű fogkővé állhat össze, mely tovább színeződhet egészen feketés árnyalatig.
A fogfehérítés elvégzésének alapja, hogy fogaink tiszták, fogkőmentesek legyenek, az íny egészséges, sérülésektől mentes legyen.

A fogfehérítés előtt minden esetben szükség van egy professzionális fogtisztításra, a fogkő eltávolítására, illetve a fogak felpolírozására. Ellenőrizni kell, hogy nincs-e lyukas fog, illetve a már meglévő tömések rendben vannak-e.

Ezért fogkőeltávolítással szoktuk kezdeni, és ha meggyógyult az íny, akkor végezhető el a fogfehérítés.

A fogfehérítő nem hat a pótolt fogakra, koronákra, hidakra illetve a tömőanyagokra sem, azokat nem fehéríti ki.

A fogfehérítés alapvetően rendelői és otthoni módszerekre osztható fel.

A rendelői fogfehérítés egyik legnagyobb előnye, hogy gyors és látványos változás mellett a kezelés nem károsítja a fogzománcot.

A fogfehérítés semmilyen maradandó károsodást nem okoz. A fogak szerkezetét átmenetileg kismértékben szárítja és a fogak átmeneti hőérzékenység fokozódására is számítani kell. Ez idővel magától is megszűnik, de speciális anyagokkal (fognyaki érzékenységre való fogkrémek) gyorsítani lehet a javulást.

A fogfehérítés alapvetően egy biztonságos, klinikailag igazolt eljárás.

A klinikai fogfehérítés megfelelő izolálás mellett történik, és a kezelés során a fogakra felvitt gélt egy speciális lámpa segítségével aktiváljuk, és oxidáció során fehérednek a fogak.

Rendelőnkben Beyond lámpás fehérítést végzünk.

A fogfehérítés időtartama kb. 1,5-2 óra (melyet 2 héttel később egyszeri alkalommal meg lehet ismételni, ha szükséges, de általában egyszeri kezelés elégséges). A kezelés általában fájdalommentes, ritkán előfordulhat 1-2 napig fogérzékenység, a kezelés előtt ½ órával javasolt enyhe fájdalomcsillapító bevétele, illetve kezelés után az első 24 órában szükség lehet erre szintén.

A fogfehérítés után nagyon fontos, hogy a kezelést követő 4-5 napban fokozottan figyeljünk oda milyen termékeket fogyasztunk.
Minden olyan étel, ital fogyasztása mellőzendő, amelyek elszínezhetik a fogakat (kávé, tea, vörösbor, paradicsomszósz, cola, meggy, áfonya, cseresznye, cékla… dohányzás, rúzs…). Kezelést követően 1 hétig tanácsos kerülni ezeket.

A kezelés után a fogak kitisztított mikrobarázdái sokkal fogékonyabbak a szennyeződések újbóli megkötésére, ezért nem ajánlott ezen szennyező, elszínező termékek használata, ételek, italok fogyasztása.

Rövid idővel a száj természetes rendszere lezárja ezeket a barázdákat, így sokkal kevésbé lesz hozzáférhető a káros anyagok számára.

A rendelői fehérítés egy másik válfaja a belső fogfehérítés, ezt a gyökérkezelt és elszíneződött fogakban alkalmazzuk. Többszöri alkalmat igényel.

Az otthoni fogfehérítési módszer során a páciens fogairól lenyomatot veszünk és egy személyre szabott sínt készít el a fogtechnikus, melybe a páciens maga teszi bele a fehérítő gélt az otthonában. Ez 7-14 napon keresztül kell éjszaka viselni, a megfelelő fehéredéshez.

A fogfehérítés hatása egyénenként változik, függ a fogak tisztántartásától, az életmódtól, a fogyasztott ételek, italoktól.

A fogfehérítés ellenjavallata a dohányzás, illetve a 18 év alatti kor.
Ellenjavallata: várandóság, szoptatás, sérült, szúvas fog, egészségtelen, visszahúzódott, érzékeny vagy gyulladt íny.

Mind ezek ismeretében és mérlegelve a fogfehérítés utáni teendők betarthatóságát közösen hozhatjuk meg a döntést, elvégezhető-e a kezelés.

Gyökérkezelés

A gyökérkezelés során a fogorvos eltávolítja a gyulladt szöveteket a fogból, és miután sterilizálta az adott területet, betömi a gyökércsatornát teljes hosszában, majd tartós zárást biztosít.

Betétek (inlay-onlay)

Komolyabb szuvasodások esetén előfordulhat, hogy a fog súlyos mértékű károsodást szenved, így már nem elég a fényre kötő kompozit tömőanyag az üreg hibátlan befedésére, illetve nagyobb foganyag-hiány pótlására.

Héjkerámia

A héjkerámia kis fogveszteséggel járó, magas esztétikai hatással rendelkező fogpótlás. A lenyomatvételt követően pedig rövid időn belül beragasztható az elkészült pótlás. A teljes egészében kerámiából készült héj tökéletes fehérséget és ragyogó mosolyt biztosít azoknak, akik letört, elmozdult, megrepedt vagy rövidebb fogaikat rendbe szeretnék hozni.

Minimálinvazív fogászat

Hogyan őrizhetjük meg közös erővel az Ön fogainak épségét és szépségét?

A prevenció, azaz a fogászati problémák kialakulásának megelőzése egyre nagyobb és egyre komolyabb szerepet kap egészségtudatos pácienseink körében. A szentendrei Korona Fogászati Központban elérhető modern fogászati eljárásoknál fontos, hogy megelőzzük a későbbi problémákat, ezt azonban csakis preventív (megelőző) módszerekkel és korai diagnózissal lehet tökéletesen megvalósítani. Számunkra pedig annak is komoly jelentősége van, hogy a kezelések során a lehető legkisebbre csökkentsük a foganyag veszteséget.