Fogágybetegségek

A fogínysorvadás, azaz a fogágybetegségek sikeres kezelése a szentendrei Korona fogászati Központban

A fogágybetegség vagy más néven fogínysorvadás szinte láthatatlanul ránk törő betegség, mert sok esetben nem is vesszük észre magunkon, hogy érintettek vagyunk.

Vannak azonban olyan egyértelmű jelek, mint például a fogínyvérzés, amelynek nem tulajdonítunk különösebb jelentőséget. Nem is vesszük azt komolyan. Pedig ezek a jelek arra figyelmeztetnek bennünket, hogy mi is érintettek vagyunk valamilyen mértékben a fogágybetegségben vagy fogínysorvadásban.

Melyek azok a jelek, melyekre mindenképpen oda kell figyelnie:

• Nagy mennyiségű fogkő és lerakódás a fogain, amely már hosszú ideje nem került eltávolításra.
  • Fogmosáskor vagy akár érintésre jelentkező fogínyvérzés.
  • Duzzadt, gyulladásban lévő vörös színű íny.
  • Az eredeti pozíciójukból elvándorló, mozgó fogak.
  • Kellemetlen lehelet, szájszag rendszeres fogmosás ellenére is.

Hogyan alakul ki a fogágybetegség?

Étkezéseink alkalmával fogaink felületén egy lepedék réteg (plakk) képződik, amely aztán később a szájban meglévő baktériumok megtelepedésének biztosít helyet. Felületes fogápolás esetén a plakk idővel megkeményedik és ebből alakul ki az olykor sárgás-barnás színű fogkő.

Ez fogkő folyamatosan irritálja az ínyt, aminek az lesz a következménye, hogy az íny egy idő után begyullad és eltávolodik a fog felszínétől. Ezzel gyakorlatilag szabad utat engedve a káros baktériumoknak, melyek mélyen behatolnak a fog és az íny közé és tasakot hoznak létre.

Ez már fogínysorvadás előszobája, azonban ha ebben a stádiumban felismerjük a problémát és időben felkészült szakorvoshoz fordulunk, akkor a folyamat még visszafordítható. Ellenkező esetben a gyulladás átterjedhet az állkapocs csontszövetére is.

Ennek súlyos következményei vannak:

• A fog tartószerkezete meggyengül
  • A fogak kilazulnak, elmozdulnak a helyükről
  • Kritikus esetben a fogak ki is esnek.

Milyen káros következményei lehetnek még az elhanyagolt fogágybetegségeknek?

A fogágybetegségek, azaz a fogínygyulladás kialakulása sajnos nem csak a fogainkra jelent egészségügyi kockázatot, hanem szervezetünkre is megterhelő hatást gyakorol:

• Ízületi panaszok kialakulása
  • Emésztési, belgyógyászati panaszok előfordulása
  • Bőrgyógyászati tünetek megjelenése
  • Gyermekvárás esetében koraszülés
  • Szélsőséges esetben szívinfarktus vagy stroke

Ezekből a súlyos tünetekből egyértelműen kiderül tehát, hogy a fogágybetegséget nem szabad félvállról vennünk. A megfelelő időben elkezdett kezeléssel megelőzhető és kezelhető, de ha már előrehaladott állapotban van, akkor sokkal nehezebb visszafordítani a káros folyamatot.

A fogágybetegségek sikeres megelőzése területén nagy jelentősége van egészség-tudatosságunknak és annak, hogy milyen minőségű az otthoni szájápolási kultúránk. Tehát mi is sokat tehetünk a fogínyvérzés megakadályozása érdekében:

• Rendszeres, minimum napi kétszeri fogmosás (az ideális a minden étkezés után fogmosás lenne), amely legalább három percig tart
  • Az elkopott fogkefék legalább kéthavonta történő cseréje
  • Fogselyem és fogköz tisztító kefe napi használata
  • Dentalhigiéniai kezelés igénybevétele legalább félévenkénti gyakorisággal

Mit kell tenni az abban az esetben, ha Ön is szeretné megelőzni a fogágybetegségek kialakulását?

Az időtényezőnek a fogágybetegségek sikeres kezelése esetében nagy jelentősége van. Minél korábban ismerjük fel saját magunkon az intő jeleket és minél korábban fordulunk felkészült szakemberhez, annál nagyobb az esélye a káros folyamatok visszafordításának és a fogágybetegségek sikeres kezelésének.

Ha az Ön számára fontos a tisztánlátás a fogágybetegségek területén, akkor hívja fel a +36 30 799 2350-es telefonszámot és kérjen egy térítésmentes konzultációs időpontot parodontológiai vizsgálatra. Felkészült orvosaink pontosan azonosítják a meglévő problémát és személyre szabott kezelési megoldásokat javasolnak majd Önnek.

Várjuk Önt szeretettel.