Betétek (inlay-onlay)

Komolyabb szuvasodások esetén előfordulhat, hogy a fog súlyos mértékű károsodást szenved, így már nem elég a fényre kötő kompozit tömőanyag az üreg hibátlan befedésére, illetve nagyobb foganyag-hiány pótlására.

Ezekben az esetekben hosszú távon nem biztonságos a fogat egyszerű fogtöméssel befedni, mivel egy nagyobb üregben rendkívül nehéz stabilan rögzíteni a tömőanyagot, és az könnyedén kieshet a későbbiekben.

A betét fogtechnikusok által készül a fogüregről vett lenyomat alapján. Ezen fogpótlás típusok biztonságosan rögzíthetőek és hatékonyan védik a megmaradt ép fogszövetet is.

A betétek akkor is kiváló megoldást jelentenek, amikor nagyméretű régi amalgámtömést kell cserélni, vagy ha gyökérkezelt fogak felépítését tervezi meg a fogorvos.
Ajánlott még harapási magassága helyreállítása esetén, illetve a fogak esztétikai vagy alaki rendellenességének megoldásakor.

A betét készülhet műanyagból, kerámiából, cirkónium-kerámiából, aranyból vagy aranykerámiából. Az arany könnyedén a fogakra simítható, és nem marad rés, ahol újabb szuvasodás alakulhat ki; előnye még, hogy nem színeződik el, és hogy rendkívül hosszú az élettartama. Az aranykerámiából készült inlay-ek nemcsak pontosan illeszkednek, de esztétikusak a kerámia színének és állagának köszönhetően.

Előnye a betétnek, hogy alkalmazásával a fog megmenthető, színe helyreállítható, tökéletes záródást biztosít, és képes visszaadni a fog egyéni anatómiai formáját.